Publications

The journey through the history of pedagogy leads to many exciting questions! If you are curious and would like to dive deeper, you have come to the right place! My publications give you an overview of the different topics of my research.

Megalopsychia.
 Aristoteles’ Meta-Tugend 
Eine Transformation der Adelsethik in ein Bildungsideal 

How do we actually know what is beautiful and good? This book makes visible the history of an idea that everyone thinks they know, from archaic Greece to the present. Using Aristotle's meta-virtue of megalopsychia, we travel from the divine hero myth to human self-knowledge and self-determination. 
Megalopsychia, translated as greatness of soul, pride, or magnanimity, is a term that is one of the important concepts in the conception of ethics, but its interpretation and meaning is decidedly controversial in research. With megalopsychia we enter a thorny territory, which is factually related to the fact that contemporary moral concepts are foreign to the meanings of pride, worthiness, or honor, which, however, resonate with the term megalopsychia. It is not the value itself, but the consciousness of this value that is in the foreground. But how do we form this consciousness? 
Aristotle's theoretical discussion of moral education is intimately intertwined with philosophy, specifically with ethical considerations. The account of megalopsychia in this book therefore works its way from the beginnings of Western ethics to the systematic place of pedagogy. 

"The megalopsychia contains a rich intellectual-historical heritage that is worth discovering"


Forthcoming journal articles/contributions to anthologies
(in review/ in press)

"Simone Veil (1927-2017) - Aufruf zur Wachsamkeit"

Susak, Mara: Simone Veil (1927-2017) - Aufruf zur Wachsamkeit, in: Baader, Meike Sophia/ Kleinau, Elke (Hrsg.): Impulsgeberinnen der erziehungswissenschaftlichen Frauen- und Geschlechterforschung. Weinheim/ Basel 2024 (Angenommen, in Press).

"Praktische Philosophie ohne Pädagogik (um)denkbar?"

Susak, Mara: Praktische Philosophie ohne Pädagogik (um)denkbar?, in: Zeitschrift für Praktische Philosophie (2024) (Angenommen, in Press).

"Pedagogy preserves politics. The relevance of women's education - a history insight"

Susak, Mara: Pedagogy preserves politics. The relevance of women's education - a history insight, in: Macioce, Fabio/ Vujadinović, Dragica/ Saeidzadeh, Zara (Hrsg.): Feminist Legal and Political Practices. The Contemporary Interplay of Gender, Intersectionality and Diversity, 2024 (in Review).

Forthcoming monographs 
(in review/ in press)

"Egalitärer Kosmopolitismus in der Pädagogik. Eine Reise zu den Ursprüngen"

Susak, Mara: Egalitärer Kosmopolitismus in der Pädagogik. Eine Reise zu den Ursprüngen. München 2024/25 (= Bd. 1, Antike bis Mittelalter).

"Denkerinnen und Denker der Pädagogik. Eine Reise in die Neuzeit"

Susak, Mara: Denkerinnen und Denker der Pädagogik. Eine Reise in die Neuzeit. München 2024/25 (= Bd. 2, Renaissance bis Aufklärung).

Publications 2023/2024

"Unsichtbare(s) sichtbar machen. Epistemologische Bedeutung von Frauen in der pädagogischen Theorienbildung"

Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Bd. 100, 2024.

Abstract:
Making the Invisible(s) Visible. Epistemological Significance of Women in Pedagogical Theorising.

In the tradition of pedagogical theory, women are rarely mentioned. Historical educational research should contribute to making the women pedagogues and their theories visible so that the merits and limitations of the different positions within historical pedagogy can be learned about and reflected upon. The article argues that only a synthesis of theories allows for expanded thinking. The aim is to recognise the achievements of women in historical education research on an equal footing. 


Susak, Mara: Unsichtbare(s) sichtbar machen. Epistemologische Bedeutung von Frauen in der pädagogischen Theorienbildung, in: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, Bd. 100 (2024), S. 5-17.

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"Die vexierbildartige Natur der Freiheit"

die Kulturschock, 2. Ausgabe, WiSe 2024. 


Abstract:
Dieser Artikel thematisiert die komplexe Natur der Freiheit, die als eine Art
Dilemma dargestellt wird. Einerseits betont Mara Susak, dass absolute Freiheit zur Abwesenheit bedeutender Bindungen führen kann, während andererseits zu viel Freiheit zu einer Art Zwang und Unfreiheit führen kann. Die Autorin hebt hervor, dass Freiheit nicht einfach gegeben ist, sondern durch individuelle Entscheidungen und Vernunft definiert wird. Insgesamt betont sie, die vielschichtige Natur der Freiheit und die Notwendigkeit, das richtige Maß zu finden.

Susak, Mara: Die vexierbildartige Natur der Freiheit, in: die Kulturschock Vol. 2 (2023), S. 23-25.
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Review by Eckart Otto of "Mara Susak: Megalopsychia"


Zeitschrift für Altorientalische und Biblische Rechtsgeschichte, Bd. 29, 2023.


Otto, Eckart: MARA SUSAK, Megalopsychia. Aristoteles’ Meta-Tugend. Eine Transformation der Adelsethik in ein Bildungsideal, in: Zeitschrift für Altorientalische und Biblische Rechtsgeschichte Vol. 29 (2023), S. 289-291.
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In den apokryphen Winkeln der menschlichen Seele – Was es heißt die Vorstellungkraft zu denken. 

In press. Die Zeitschrift für Praktische Philosophie, 2022.

Female Ideals of Thougt and Education: A historically necessary review.

In press. Springer International Publishing AG , 2022.
Content (Ab S. 14.).

Parenting, Education and Assessment of Parental Abilities. Practice and Theory in Systems of Education, 15 (1), 50-64.

With Dr. Kadera, Stepanka.